Shakespeare ha vist i ha pensat coses per nosaltres amb tanta
clarividència que la seva constatació en la nostra experiència vital ens
pertany ja només parcialment, perquè ha estat ell qui les ha fixat, qui les ha
desenterbolit, i han aflorat per sempre més. L’escorcoll minuciós de les
consciències de les grans obres shakespirianes encara provoquen calfreds als
lectors per la seva exactitud i lucidesa, perquè són miralls d’una honestedat
radical i insubornable. Timó d’Atenes (1607), d’autoria confusa, un text potser
incomplet, no penetra amb tant deler en les ànimes dels seus personatges como
ho fa Ricard III, Macbeth o Hamlet, i la bastida argumental és, tal vegada, poc robusta. De la
mateixa manera, els dilemes morals que planteja no inquieten el lector amb la
intensitat de les obres de què parlàvem abans, potser perquè hi trobem menys
arestes i menys giragonses on enfrontar-nos amb les nostres pròpies
contradiccions.
La companyia La Brutal, fundada per David Selvas (i director
de l’obra), ara ja amb la complicitat de Julio Manrique i Cristina Genebat, ha
dut el muntatge del seu Timó d’Atenes a
la Biblioteca de Catalunya, i ha expremut el text fins el moll de l’os i amb
les gotetes essencials recollides han armat una posada en escena enèrgica que
inclina la balança cap a la part més trágica de l’assumpte. Selvas se serveix
d’elements afins al teatre rigolià (micros de peu, Nick Drake, ambients
discotequers, càmeres lentes, pantalles…) gairebé sempre amb càrrega semàntica
o expressiva evident. El Timó d’Atenes
de La Brutal, a més de mostrar-nos els fils indestructibles que tenallen poder,
diners i hipocresia, posa l’ull en un tema universal, l’orgull. El Timó de
Selvas no és un home amb una única dimensió. No el defineix només la bonhomia,
la generositat i la innocència. La supèrbia de què acusa el filòsof Apeman en
la primera part de l’obra, emergeix de dins seu quan s’adona que no en té
d’amics, que allò de què ell es vanagloriava era una comèdia. La seva riquesa
era la gent que l’envoltava, i Selvas dibuixa un Timó que es nega a afrontar la
soledat. Prefereix viure entre la immundícia, entre les runes de les falses
amistats, interessades. Però la subtilesa d’un magnífic Julio Manrique sembla
insinuar la figura d’un Timó que mig intuïa els fonaments feblíssims de
relacions frívoles i intranscendents.
Però la gran virtut del muntatge de Selvas és l’aprofitament
exemplar d’un espai tan singular com el de la Biblioteca de Catalunya.
L’estructura allargada de l’escenari permet jugar amb la profunditat de camp, i
en més d’una ocasió, de manera habilidíssima i gràcies a una excel·lent
direcció d’actors, l’espectador veu dues o tres situacions dramàtiques
diferents a l’hora.
Timó renuncia a la brutícia i a la idiòcia de la seva
societat, i La Brutal ens el llença a sobre segles després per recordar-nos que
la plaça Sintagma d’Atenes és plena de porqueria encara.
2 comentarios:
ja sóc un follower , però tant de bó sigués un followell. BONA SORT AMIC
Saps que ho ets tb, lladre!
Publicar un comentario