Conten
els manuals d’història de la literatura que els tres segles de decadència de
les lletres catalanes comencen a acabar-se amb poetes que busquen els referents
a l’edat mitjana i miren de reformular el llenguatge del “Cançoneret de
Ripoll”, d’Ausiàs March, de Llull…
Obliden, sovint, que a mitjan segle XIX, Serafí Pitarra (Frederic Soler) feia
teatre en català i no acudia al segle d’or ni a la poesía trovadoresca sinó que
preferia que els personatges de les seves obres parlessin el català
castellanitzat de la Barcelona del seu segle, i de pasada, deixar constancia
dels efectes del maltracte de la seva llengua després de tres-cents anys.
La
posada en escena de Jordi Prat i Coll defuig l’actualització de la part més
cosmètica de l’espectacle i, per tant, els personatges duen vestits d’època,
també ho és el mobiliari i, per suposat, el català de Pitarra. Tal i com el
mateix director de l’obra comenta, l’heptassíl·lab del dramaturg barceloní, que
imprimeix una velocitat endemoniada als diàlegs, és impropi del teatre en la
nostra llengua i exigeix un esforç extra a les actrius i als actors, però
decideix ser-ne fidel.
La
història explica la rivalitat, a principis del segle XIX entre els partidaris
del Teatre de la Santa Creu (l’actual Teatre Principal) i els del Liceu, acabat
de néixer. Tots dos fronts són aferrissats defensors de la seva opció. Amb la
confrontació s’hi barreja també un triangle amorós que dinamitza l’argument i
provoca els equívocs i els moments més divertits de “Liceistes i Cruzados”. De
l’elenc artístic destaquen Jordi Banacolocha (el Sr. Lluneta) i Anna Moliner (la
“Duloras”) que exhibeix talent líric i vis còmica, a parts iguals.
El
gran encert del muntatge de Prat i Coll resideix en la valenta decisió de
dissenyar les interpretacions dels actors donant-los un to de teatre de barri,
que probablement s’assembli molt a la manera de fer dels artistas del segle
XIX. La manera paròdica i afectada amb
què es mouen i parlen els personatges ens proposen a nosaltres, espectadors, eixamplar
la mirada per entendre que les formes de fer teatre avui dia són el resultat
d’un procés i d’una tradició que ni autors ni directors poden prendre’s a la
lleugera. Cal conèixer la tradició per poder saltar-se-la.
No hay comentarios:
Publicar un comentario