Tal i com ella mateixa va explicar, Sílvia Bel a la sessió
d’ahir del taller participatiu Vers a
vers: com batega un poema, aquesta és una activitat que en els últims temps
ha dut a diverses escoles per mirar de desentranyar amb alumnes d’ESO els
mecanismes interns que fan que els mots esdevinguin, com deia Maragall,
“paraula viva”.
Enguany, el TNC ha decidit muntar l’espectacle (perquè també
ho és un espectacle) a la Sala Tallers. L’actriu barcelonina fa seva la definició que alguna
vegada va escriure Joan Fuster i que convenia que la poesia és un joc de mots,
i aborda el diàleg amb els adolescents amb to juganer, però en cap cas frívol. Vers a vers és un taller sobre poesia
(que el TNC emmarca en l’Any Vinyoli), que es vertebra a partir de la recitació
d’Aplec, el poema que el també
barceloní Joan Vinyoli va incloure dins el recull de poemes Vent d’aram que el poeta va escriure
entre els anys 1955 i 1960. Sílvia Bel ens explica la diferència entre recitar
i declamar: l’èmfasi, el valor de les pauses, l’expressivitat… la interpretació.
Perquè deia abans que Vers a vers
també és un espectacle, i també és un taller sobre el teatre. Al començament
del taller/espectacle, la Sílvia descriu, fins i tot dibuixa a l’aire, el fil
invisible que viatja de l’escenari a la platea i que els actors i les actrius,
juntament, amb els espectadors han de tibar per tal que aflori allò que
anomenem la màgia del teatre.
De seguida vaig pensar en dos personatges de la creadora del
taller: la seva Natàlia Petrovna d’Un mes
al camp (dirigida per Josep Maria Mestres al TNC a 2011) i la seva Anna de Vells temps (dirigida per Sergi Belbel dins de la programació
d’aquest últim Grec, a la Sala Beckett). L’estrebada del fil em va retrotreure
la feblesa de Natàlia, la veritat de la seva por; i també en l’aplom de
l’Anna de Pinter, la facilitat amb que ens sumeix en una ficció. Perquè
Sílvia Bel tiba el fil i ens anima a tots a tibar-lo, i se’n surt, i li ho
agraïm, perquè dir la poesia no és quelcom trivial, és assumir la
responsabilitat de pronunciar mots carregats d’emoció com si fossin acabats de
néixer.
L’objectiu del taller consisteix a transmetre la palpitació
interna del poema, a fer perdre la por a acostar-s’hi als poemes, a sentir-los
i a dir-los. Enric Casasses diu sobre Vinyoli: “En els seus poemes, tan plens
de sentiment, no hi ha mai sentimentalisme.” Tampoc a Vers a vers, ni en Sílvia Bel.
No hay comentarios:
Publicar un comentario