“Sóc naturalment artificial”, deia Maurice Ravel (Ciboure,
1875 - París, 1937) de sí mateix. ¿Per què es llença Jean Echenoz (Orange,
1947) en la seva novel·la Ravel
(2006) a parlar del compositor del País Vasc francès i no de qualsevol altre?
¿Podria haver-ho fet, per exemple, de Bach? I és clar que sí. Hores d’ara és
palmari el talent de l’autor de Córrer,
i segur que a partir del d’Eisenach podría haver escrit una bona novel·la. Els
qui en sabem poc de música, de seguida fem l’associció que sembla que s’imposa.
Echenoz i Ravel són francesos, nascuts a llocs apartats del seu país; a més, un
a través de la música i l’altre, a través de la literatura han expressat
visions de món semblants. De Ravel ens diuen els manuals que és impressionista,
i a Echenoz li coneixem el gust per l’allò essencial. D’acord, aleshores, per
què Ravel i no Debussy? Claude Debussy fou el compositor impressionista per
excel·lència i li escau l’apel·latiu de protominimalista (Alex Ross dixit), de
la mateixa manera que a Echenoz el de minimalista.
De què ens parla Echenoz? Deixeu-me que us en resumeixi molt
breument l’argument: a 1927, Maurice Ravel viatja als Estats Units per fer una
gira on es retroba amb vells amics. Torna a França, viatja al Marroc i se li
detecta una tuberculosi. Així de prima és l’anècdota que serveix de bastida per
aixecar una obra enorme. Ja s’ha dit, sí, però cal tornar-ho a fer, Ravel no és una biografia en absolut,
tot i que molts dels fets que es relaten són certs, però l’autor els usa per
ordir una ficció. I ho fa a través d’una minuciosa i primfilada operación de
buidatge fins a anar a parar al penyassegat a què ens convida a abocar-nos per
veure-hi l’esperit d’un home. Echenoz es deté amb grat en detalls aparentment
insignificants, en gestos, en mirades (gairebé cinematogràfiques) que ens
permeten acostar-nos a una figura clau de l’art del segle XX i copsar la
realitat. I ho fa sense renunciar a formes clàssiques de narrar. Per l’autor,
la novel·la és una examen sobre el drama de l’ésser humà, sobre la seva
condició, i furga fins que fa mal. Ravel
és una ficció, i Maurice Ravel, un personatge, i com a lectors ens interessem
pel personatge, perquè el que ens n’explica la veu narrativa ens atrau i ens
convenç que és ineludible.
Potser Echenoz escull Ravel perquè aquest, tot i trobar-se a
gust en compañía d’Stravinsky, Gershwyn i altres referents de la modernitat,
s’agradava en el classicisme immanent a la seva música, així com l’autor mira
de reformular idees atàviques del gènere narratiu sense deixar d’emmirallar-se
sovint en els grans clàssics. Pierre Michon, a 1984, va escriure Vides minúscules, en que reivindicava el
valor de la literatura per restitutir vides d’homes i dones més o menys com
tots nosaltres. Ravel és una part minúscula, a la manera michoniana, de la vida
d’un home que va ser músic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario