Que avui dia les fronteres i els ensamblatges entre
documental i ficció són difusos, és un lloc comú menys substancial del que hem
cregut durant algun temps. Potser faríem bé tots plegats de parlar de cinema,
de pel·lícules, i no embolicar-nos amb etiquetes i nomenclatures, sovint,
risibles. La narrativa cinematogràfica es forja amb estratègies de composició,
encara que sigui “deslligada”, com la cervantina, i si cal que es descabdelli,
es fa sense saltar-se, gairebé mai, mecanismes interns generats per dur-ho a
terme. Ho fa allò que anomenem ficció,
i ho fa allò que anomenem documental.
El festival In-Edit es presenta al seu propi lloc web com a
festival de cine, i no només com a certamen de documental musical. Va, parlem
de cine, doncs.
20.000 days on earth,
de Iain Forsyth i Jane Pollard, engega amb una ràfega estrident d’imatges que
han de resumir els 20.000 dies de vida del protagonista (més tard sabrem que són
l’amalgama caòtica que haurà de conformar la identitat en present de ¿Nick
Cave?), i de seguida ens el trobem al seu santuari, a la cova (una mena de “golfes
d’en Höller” on en Roithamer de “Correcció” de Thomas Bernhard, treballa en la
construcció del con). És allà on, mitjançant l’escriptura o la composició, en
definitiva, l’acte creatiu, haurà de construir a partir de fragments, de
retalls, de remembrances que reverberen, de sons i persones que han estat
transformats per la memòria. Forsyth i Pollard enfronten Nick Cave, o el seu
transsumpte amb els seus records en
diversos moments: en la conversa amb el psicòleg, de gestos volgudament estereotipats; en
les trobades fantasmagòriques que el contradiuen i, fins i tot, l’angoixen; i
en la hilarant conversa amb el compositor Warren Ellis (The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford BSO) a la qual el personatge interpretat pel cantant de Warracknabeal hi
assisteix perplex a revelacions d’històries potser oblidades o potser
deformades pel propi Ellis o oblidades i recuperades vés a saber quan pel
violinista, acordionista… dels “Bad Seeds”. Aquesta reconstrucció dels fets, de
fets que potser ni tan sols van succeir, però que un cop s’instauren de nou en
la memòria del protagonista són pensats i evocats esdevenen reals, és la gran
virtut de la pel·lícula dels cineastes britànics.
Nick Cave viu la satisfacció
suprema durant aquella part de la seva vida en que crea a les golfes de la
casa de Brighton, i on acumula la fortalesa necessària per reingressar a la
Naturalesa, l’àmbit en el que s’hi sent desubicat, en un periple interior desassossegant en que tothom sembla
saber-ne més d’ell que ell mateix. La Naturalesa, la Vida, el dia a dia, només
és suportable en la mesura que finalment retornarà als seus fulls, al seu piano
i al seu habitacle on duu a terme l’empresa definitiva: la transformació. Del temps
recobrat, o més ben dit, recreat, se n’ha de deixar constància, perquè és
coneixement, i per renunciar, o no, a tots els nicks cave de cadascun d’aquests
20.000 dies és imprescindible la indagació i la posterior transformació que
haurà d’atorgar-li l’escriptura, les cançons, és a dir, el relat de la seva
experiencia.
Nick Cave ha estat un cantant de primeres files, la mutació,
provablement, consistirà a ser-ho, a partir d’ara també dels qui están més
lluny, al final de la platea. La primera cançó de Push the sky
away (2013) el disc que genera el projecte inicial de 20.000 days on earth, duu com a títol We know who you are. Qui és el qui ho sap? De qui se sap qui és? Ho
sap Nick Cave, o el seu transsumpte, qui és?
No hay comentarios:
Publicar un comentario